Karikaturundervisning

Kollage af fotos fra en afsluttende undervisning i karikaturtegning på Strøget, hvor eleven viser sit arbejde frem.

Efter mit allerførste forsøg med karikaturundervisning som brevkursus, har jeg fået så fint et skudsmål, at jeg i hvert fald deler det undervejs i dette indlæg! Jeg kunne sagtens blive fristet til at lave flere brevkurser…

Brevkurset. Jeg underviser normalt i grupper som workshops. Men her var der en person blevet henvist til mig (=tak for henvisning!), og efter at have tænkt en hel del, fandt jeg alligevel en løsning, som han var helt frisk på at deltage i: Et brevkursus! For jeg havde faktisk nogle video-lektioner liggende, som kunne bruges= 7 lektioner med tilhørende opgaver. Det skulle i hvert fald komme an på en prøve. Jeg tilføjede et afsluttende møde på Strøget med personlig instruktion efter lektionerne…

Real life. Her var det måske heldigt, at min stakkels elev ikke helt havde fået fat i, hvad vi skulle på Strøget. Han var i hvert fald forbløffende rolig – både da det blev foreslået, og da vi mødtes. Jeg var vældig imponeret, må jeg sige!

Vi mødtes jo i mit gamle hood ved Storkespringvandet og i ren nostalgi fik jeg erobret præcis den bænk, hvor jeg også selv for første gang tegnede live foran et publikum. Efter en gennemgang af tegnematerialerne + lidt hurtig opvarmning i observation, gik det op for min elev, at det var HAM, der skulle tegne nogen, ikke mig! Der blev han bleg – men han forblev beundringsværdigt fattet udenpå under hele seancen, hvor det lykkedes mig at kapre en skøn model samt hans to veninder, der agerede publikum.

“Afgangseksamen”. Det er en vanvittig høj gradient at gå fra aldrig at have tegnet karikatur før til at sidde foran et rigtigt menneske – det ved jeg om nogen! Men af en eller anden grund vidste jeg fra start, at denne elev ville kunne klare kvantespringet. Jeg fik ret, og (igen-igen) endte jeg som hamrende stolt underviser. Mine elever er bare de absolut vildeste og modigste. (Også tak for vores model med overskud nok. Han var en oplevelse rigere, da han begejstret forlod os med sin karikatur under armen!) Selvfølgelig “bestod” min elev denne udfordring. Han endte med at give det samlede kursus dette flotte skudsmål, som jeg har fået lov at bruge:

“Linda er en øjenåbner. En formidler i iagttagelse, en meget dygtig tegner, og så er hun leverandør af en strøm af kærlige og kritiske kommentarer, forslag til ændringer og ny læring. Hun formår at få en til at løsrive sig fra det, vi tror vi ser, til på næsten magisk vis at opdage hvordan hovedformen i virkeligheden er, og hvad der netop er det karakteristiske og unikke ved modellens næse, mund, øjne, kinder, pande, ører, hals etc. Og derefter vejleder hun i, hvad der er mest effektfuldt at overdrive og
underdrive. Og hvordan skygger og højglans er med til at få den færdige karikatur til at leve næsten tredimensionelt.”

Bo Simonsen, Kursist i karikaturtegning

Mine øvrige karikatur workshops finder du omtalt her: